Black Sheep -da og nå
DA
En vakker sommerdag i 2012 ble idéen om Black Sheep født rundt et kafébord i Oslo sentrum. Rundt bordet satt Mia Mjaaland og Morten Skovdahl, produsentene bak norske tv-suksesser som "Jentene på Toten" på NRK (vinner av Gullruten i 2010) og "Charterfeber" på TV3, sammen med David Berner, den ene av de to amerikanske mesterhjernene bak suksesskonseptet "Alt for Norge" som gikk 11 sesonger på TVNorge.
Vi snakket om hvordan vi ønsket å være mer hands-on i den kreative prosessen, styre unna flokkmentaliteten i tv-bransjen og skille oss ut fra mengden:
"No more flocking around!"
Og dermed var ideen om Black Sheep unnfanget.Vi ville være det lille selskapet som er fleksibelt og tilpasningsdyktig, driver kostnadseffektivt og konkurrerer på pris -uten at det går på bekostning av kreativitet, kvalitet og produktivitet.
Ett halvt år senere var selskapet etablert og vi kastet oss over vårt første reklameoppdrag for Lamborghini Energy Drink og en informasjonsfilm for NAV. Vi dro på pitcherunde til alle de norske tv-kanalene og kort tid senere fikk vi solgt inn vår aller første tv-serie til SBS Discovery. Dette var mer enn vi kunne drømme om! I hvert fall Mia og Morten som hadde lang erfaring fra tv-produksjon. Davids drømmer gikk i andre retninger, så tre ble raskt til to. Og vi to kastet oss over vår nye lille dokusåpe-baby. Lite visste vi da at vi skulle få gleden av å lage syv sesonger og 126 episoder av "Norske Rednecks", "Norske Rednecks Camping" og "Norske Rednecks i Syden".
NÅ
Årene gikk. Vi forandret oss og verden forandret seg. Den norske TV-bransjens gullalder var over og det ble tøffere tider. Seervanene endret seg, publikum ble mer selektivt, det poppet opp masse nye plattformer og det ble større konkurranse fra utlandet. Det var tid for å tilpasse oss til det endrede markedet. Men hva var det egentlig som var nytt? Jo, plutselig skulle "alle" lage innhold, men uten at alle sitter på kompetansen som trengs for å lage innhold med kvalitet. Og det er der vi kommer inn. Vi laget en liste over den viktigste kompetansen vi sitter på etter alle årene med tv- og medieproduksjon som ferskere innholdsprodusenter kan dra nytte av:
- Vi er veldig gode til å få både profesjonelle og amatører til å prestere sitt beste foran kamera og finne sitt personlige uttrykk.
- Vi har lang erfaring i å definere målgrupper og lage innhold som treffer bredt.
- Vi er vant til strenge kvalitetskrav og kravstore kunder.
- Vi vet hvordan man kan lage innhold effektivt uten at det går utover kvalitet.
- Vi har en profesjonell tilnærming til hele produksjonsprosessen: fra utvikling og planlegging, til opptak, redigering og publisering.
- Vi vet hvor mye god planlegging kan spare av tid og penger både i opptak og i etterarbeid.
- Og vi har gjort de fleste feilene man kan gjøre, derfor kan vi spare deg for å gjøre det samme.
Men først og fremst elsker vi gode bilder og godt innhold! Og vi tror på at denne lidenskapen kombinert med all vår erfaring kan komme andre til nytte. Så nå vil vi dele våre aller beste triks og erfaringer fra profesjonell tv-produksjon og tilby tjenester som løfter kvaliteten og profesjonaliteten på ditt innhold.